Dec 22, 2013

Charles Friant (Tenor) Montmartre, district of Paris 1890 – Paris 1947)



His real name was Auguste Charles Paul Friant. His father like his grandfather had been a dancer and he also began his study the École de Danse de l'Opéra in Paris. He was among other things a pupil of Sarah Bernhardt with whom he undertook in the 1908-09 season an European tour. Then he studied singing under Léon Melchissèdec at the Conservatoire de Paris. His real debut as an opera singer came only after the First World War, when he appeared as Spakos in the first French performance of Jules Massenet’s ''Cléopâtre'' at the Théâtre Lyrique du Vaudeville. Between 1918-1919 he sang at Grenoble's Grand Théâtre. In 1920 he was engaged by the Opéra-Comique in Paris, where he made his debut in ‘’Werther’’ of Massenet with great success. In this opera house Friant performed till 1939. Here he appeared other things on 22. 11. 1919 in the premiere of the Samuel-Rousseau’s opera ‘’Taras Bulba’’. In 1920 he sang at the Opéra-Comique in the premiere of the opera ‘’Le Roi Candaule’’ of A.Bruneau, the next year in ‘’Dans l'ombre de la Cathédrale’’ of  Georges Hüe. In 1923 he sang in ‘’Le Hulla’’ of Samuel-Rousseau, in 1927 in ‘’Le bon roi Dagobert’’ of the same composer, in 1928 in ‘’Riquet à la houppe’’ of Georges Hüe, in 1929 in ‘’Le Peau de Chagrin’’ of Charles Lavadé. Friant also made guest appearances in the operas of Brussels, Nice and Monte Carlo and in French provincial stages. In 1946 he retired from the stage.

Chronology of some appearances

1918-1919 Grenoble Grand Théâtre
1920 Paris Opéra-Comique Werther (Werther)
1920 Paris Opéra-Comique Le Roi Candaule
1920 Paris Opéra-Comique Le Hulla
1927 Paris Opéra-Comique Le bon roi Dagobert
1929 Paris Opéra-Comique Le Peau de Chagrin


RECORDINGS FOR SALE








Gramophone, Paris 1920-12
Tarass Boulba (Rousseau): O ma reine P388 4-32446
Tarass Boulba (Rousseau): Ah, par pitie ne raillez pas  P388 4-32447

Gramophone, Paris 1922-02-08
Faust (Gounod) En vain j'interroge W467 032407
Faust (Gounod) Salut, ô mon dernier matin W467 032408

Gramophone, Paris 1922-11-07
La Nuit de Mai (Rimsky-Korsakov) Air P452 4-32524

Pathé, Paris 1923
Jongleur de Notre-Dame (Massenet): O liberte, ma mie 0360

Pathé, Paris 1924
Le Hulla (Samuel-Rousseau): Nos destins sont écrits 0415
Werther (Massenet): Lorsque l'enfant revient 0463

Odeon, Paris  1927
Werther (Massenet): Lorsque l'enfant revient d'un voyage  188.502 KI 1029-2
Werther (Massenet): J'aurais sur ma poitrine 188.502 KI 1030-2
Werther (Massenet): Pourquoi me reveiller 188.503 KI 1031
Werther (Massenet): Elle m'aime...Quelle priere de reconnaissance with Roger Bourdin 188.518 Ki1170
Lakme (Delibes): Fantaisie aux divins mensonges 171.012 XXP6443
Carmen (Bizet): Je suis Escamillo with Roger Bourdin 171.013 XXP6444

Odeon, Paris 1927-04-16
Carmen (Bizet): Duo Final 1ere partie with Nino Vallin 171.024 XXP6475
Carmen (Bizet): Duo Final 2eme partie with Nino Vallin 171.024 XXXP 6476

Odeon, Paris  1928
Werther (Massenet): Mort de Werther with Germaine Cernay 123.585 XXP6745
Faust (Gounod): Cavatine 171.027 XXP6477
L’enfant prodigue (Debussy): O temps а jamais efface 171.028 XXP6642
Carmen (Bizet): La fleur que tu m’avais jetee 171.028 XXP6478
Werther (Massenet): Ah! mon courage m'abandonne!...Oui, c'est moi! with Germaine Cernay 188.607 Ki1834/1908
Werther (Massenet): Et ces armes...Pourquoi me reveiller...Ah! ce premier baiser with Germaine Cernay 123.572 xxp6717/6718
Werther (Massenet): Werther est de retour with Germaine Cernay and  Roger Bourdin 188.614 Ki1977

Odeon, Paris  1928-04-24
Le Prince Igor (Borodine): Lentement, baisse le jour 123.543  XXP6641
Le Prince Igor (Borodine): Part2 123.543  XXP6642
L’attaque du moulin (Bruneau): Les adieux а la foret 123.549 XXP6655

Odeon, Paris 1928-05-31
Werther (Massenet): Il faut nous separer with Germaine Cernay 123.556 XXP6691
Werther (Massenet): Nous avez dit vrai with Germaine Cernay 123.556 XXP6692
Werther (Massenet): Au bonheur dont mon ame est pleine with Roger Bourdin 123.557 XXP6693
Carmen (Bizet): Je vais danser with Germaine Cernay  188.593 Ki 1747

Odeon, Paris 1928-09-28
Werther (Massenet): Bonjour, grande soeur with Germaine Cernay and Henriette Lebard 123.568 xxp6714
Werther (Massenet): Va! Laisse couler mes larmes with Germaine Cernay and Henriette Lebard 123.568 xxp6715

Odeon, Paris 1928-11-24
Werther (Massenet): Werther, Werther with Germaine Cernay 123.586 XXP6993
Werther (Massenet): Et puis, il ne faut pas with Germaine Cernay 123.586 XXP6746
Werther (Massenet): Quartet P1 with Emma Luart, Roger Bourdin and Jean Vieuille  123581 xxP 6743
Werther (Massenet): Quartet P2 with Emma Luart, Roger Bourdin and Jean Vieuille  123581 xxP 6744

Odeon, Paris 1929-03-25
Werther (Massenet): Werther, Werther with Germaine Cernay 188.647 Ki2289/Ki2290

Odeon, Paris  1929-05-21
La peau de chagrin (evade): Duo du 4e acte avec Vera Peters 123.649  XXP6892
La peau de chagrin (evade): Duo du 4e acte Part2 avec Vera Peters 123.649  XXP6893

Odeon, Paris 1929-07-03
Marouf  (Rabaud): Dans le jardin fleuri  188.668 Ki 2454
Le bon Roi Dagobert (Samuel-Rousseau): Air du 2e acte 188.671

Odeon, Paris, 1929-07-05
Manon (Massenet): J'ai marque l'heure du depart 123.657 XXP6921
Manon (Massenet): Nous vivrons а Paris tous les deux 123.657 XXP6922
Manon (Massenet): Ah! Des Grieux with Emma Luart 123.658 XXP6923
Manon (Massenet): Le ciel lui meme te pardonne with Emma Luart 123.658 XXP6924

Odeon, Paris, 1929-12-28
Werther (Massenet): Alors, c'est bien ici...Invocation а la nature  123.557 XXP6994

Odeon, Paris  1930-05-23
Werther (Massenet): Ai-je dit vrai? with Germaine Cernay 123.700  XXP7071
Werther (Massenet): Celui qu'il faut de moi with Germaine Cernay 123.700 XXP7072

Odeon, Paris  1930-06-20
Manon (Massenet): J'ecris a mon pere with Solange Delmas 123706 xxP 7090
Manon (Massenet): Vous aimer with Solange Delmas 123706 xxP 7091

Odeon, Paris  1932-01-29
Carmen (Bizet): Parle-moi de ma mere with Jane Rolland 123.807  XXP7322
Carmen (Bizet): Parle-moi de ma mere Part2 with Jane Rolland 123.807 XXP7323


No comments:

Post a Comment